• پیام دکتر مصدق

    چه زنده باشم و چه نباشم امیدوارم و بلکه یقین دارم که این آتش خاموش نخواهد شد . زنان و مردان بیداراین کشور مبارزه ملی را آنقدر دنبال می کنند تا به نتیجه برسد .اگر قرار باشد در خانه خود آزادی عمل نداشته باشیم... مرگ بر چنین زندگی ترجیح دارد و مسلم است که ملت ایران با آن سوابق درخشان تاریخی و خدماتی که به فرهنگ و تمدن جهان کرده است هرگز زیر بار این ننگ نمی رود. ادامه..

برنامه یونسکو برای برگزاری روز جهانی فلسفه در تهران بحث انگیز شده است.

Freedom_of-Expression-480

صدای امریکا- وال استریت جرنال زیر عنوان «تجلیل از فلسفه در تهران؟» می نویسد روز ۲۷ آوریل ۲۰۰۶(هفتم اردیبهشت ۱۳۸۵) رامین جهانبگلو، فیلسوف ایرانی الاصل کانادائی، به اتهام دامن زدن به انقلابی مخملی علیه جمهوری اسلامی، در تهران بازداشت شد.

آقای جهانبگلو در یک سلول ۶ در ۱۰ فوتی، (۱/۸ در ۳ متری)، در زندان اوین به حبس افتاد. او برای فعال نگاهداشتن ذهن خود در سلول انفرادی، قریب۲۰۰۰ اندیشه و نظر کوتاه را پشت جعبه های دستمال کاغذی تند نویسی کرد. او چهار ماه بعد با قرار وثیقه آزاد شد، و به تبعید گریخت.

او در اواخر سال ۲۰۰۷ در استانبول درکنفرانس سالانه ای از روشنفکران به مناسبت روز جهانی فلسفه ظاهر شد، که یونسکو بانی آن است، و سهم فلسفه را در اصول و ارزش هائی گرامی می دارد که صلح جهانی به آنها بستگی دارد: دموکراسی، حقوق بشر، عدالت و مساوات.

آقای جهانبگلو که اکنون در دانشگاه تورنتو مقام استادی دارد، روز جهانی فلسفه را ابتکاری بزرگ می شناسد، و به همین جهت از تصمیم یونسکو برای برگزاری امسال مراسم اصلی این روز در تهران، شهری که به گفته او در آنجا نه امکان بحث و گفتگوئی آزاد وجود دارد، و نه اندیشه ای انتقادی، دلسرد و مایوس شده است.

آقای جهانبگلو در این ناخشنودی تنها نیست. او در ماه ژانویه به گروهی از روشنفکران مرتبط با مجله فرهنگی ایتالیائی Reset، از جمله یورگن هابرماس (Jurgen Habermas) نظریه پرداز اجتماعی سرشناسی پیوست که با انتخاب محل مراسم نوامبر مخالف اند. آنها در نامه ای سرگشاده به مدیرکل یونسکو با بیش از پنجاه امضا، می گویند گفت وشنود فلسفی در کشوری که مردم به خاطر ایده هایشان زندانی می شوند و جانشان به خطر می افتد، ممکن نیست.

مخالفت هنگامی شدت گرفت که دولت محمود احمدی نژاد غلامعلی حداد عادل، پدر زن فرزند آیت الله خامنه ای، و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی را به ریاست کمیته برگزاری برگزید. اتفرید هوفه، فیلسوف آلمانی، که قرار بود یکی از سخنرانی های مهم و اصلی را ایراد کند، عقب نشست. کتایون امیرپور استاد دانشگاه زوریخ در مقاله ای تند و تیز در روزنامه آلمانی Die Tageszeitung نوشت شمار فیلسوفانی که می توان در زندان اوین پیدا کرد احتمالا بیشتر از شمار سخنرانان در پشت تریبون ترتیب داده شده توسط رژیم در ماه نوامبر است.

یونسکو تغییری در برنامه خود نداده است، و فعلا بعضی ها خواستار تحریم شده اند. آقای جهانبگلو می گوید «ما از فیلسوفان خواسته ایم نروند، چون رفتنشان، به یک رژیم فاقد حقانیت، حقانیت سیاسی و فرهنگی می دهد.»

در همین حال برنامه هائی برای یک کنفرانس جایگزین، به نام فلسفه برای آزادی (Philosophy۴Freedom) از طریق اینترنت تدارک دیده شده است. موضوع اصلی این کنفرانس نقش فلسفه در ارتقای آزادی و حقوق بشر خواهد بود.

در مورد تحریم اتفاق نظرکامل وجود ندارد. اریک توماس وبر(Eric Thomas Weber) استاد دانشگاه می سی سی پی می گوید اگر می خواهید با بی عدالتی بجنگید باید حقیقت را نزد قدرت مطرح کنید.

آویشائی مرگلیت، (Avishai Margalit) استاد فلسفه در دانشگاه هبروی اورشلیم می گوید با برگزاری روز جهانی فلسفه در تهران مخالفتی ندارد مشروط بر اینکه ایران صدور ویزا برای تمامی خارجی های مایل به شرکت در مراسم، از جمله اسرائیلی ها را تضمین کند.

یک پاسخ

  1. اگر نام این همایش جهانی را « فلسفهء چمــاق » بگذارند ، برگزارکردن آن در زندان بزرگ ایران قابل توجیه است.آقایان فیلسوفان! من 32 سال است میخواهم از این مهدآزادی خارج شوم اما نه این حکومت قلدر فاسد اجازه ی خروج میدهد و نه کشورهای آزاد جهان اذن دخول و ویزای ورود میدهند.ما یک مشت اسیریم که در میهن خودمان توسط آخوندهای لعنتی و سگ های هار ِ پاسدارشان به گروگان گرفته شده ایم.شما باید خجالت بکشید که مهمان حداد عادل تریاکی مفنگی باشید که با واگذاری دخترش به پسر قلتشن خامنه ای و هم منقل شدن بااین حیوان عمامه به سر؛ مهماندار فیلسوفان شده است.اگر هم به ایران ستم کشیده ی من می آیید برای اعتراض به پایمال شدن حقوق اولیه بشر بیایید نه برای بحث های انتزاعی و هدیه گرفتن قالیچه ابریشمی ازپلیدترین ستمگران و جباران تاریخ ایران.

بیان دیدگاه