• پیام دکتر مصدق

    چه زنده باشم و چه نباشم امیدوارم و بلکه یقین دارم که این آتش خاموش نخواهد شد . زنان و مردان بیداراین کشور مبارزه ملی را آنقدر دنبال می کنند تا به نتیجه برسد .اگر قرار باشد در خانه خود آزادی عمل نداشته باشیم... مرگ بر چنین زندگی ترجیح دارد و مسلم است که ملت ایران با آن سوابق درخشان تاریخی و خدماتی که به فرهنگ و تمدن جهان کرده است هرگز زیر بار این ننگ نمی رود. ادامه..

حیله کم کن، کار اقبال است و بخت!

حیله کم کن، کار اقبال است و بخت!

سپیده کلانتریان

در آستانه سفر قریب الوقوع رهبر جمهوری اسلامی به قم، مقدمه چینی های بسیار شده و تدارکات مفصلی به طور خودجوش و مردمی! از سوی نهادهای حکومتی و دولتی ترتیب داده شده است. به گزارش جرس، بیلبوردهای خوشامدگویی به رهبر در سراسر شهر قم نصب شده اند، حضور نیروهای امنیتی در سطح شهر کاملا محسوس است، تمام مسیرهای اصلی شهر قم تحت کنترل دوربین های مدار بسته قرار گرفته است، به مغازه دارها دستور داده شده که کسب و کار خود را هم زمان با ورود رهبری به قم تعطیل کنند، مدارس از سطوح ابتدایی تا دبیرستان موظف به تعطیلی کلاس ها و شرکت در مراسم استقبال شده اند، ائمه مساجد مکلف شده اند در روز ورود رهبری بین نماز ظهر و عصر دو رکعت نماز شکر برای سلامتی وی بخوانند، سرعت اینترنت به شدت پایین آمده است و از همه مهم تر این که ماموران امنیتی به سراغ مراجع تقلید رفته و از آنها خواسته اند با حضور در حرم حضرت معصومه به استقبال آقای خامنه ای بروند.

از سوی دیگر اخباری نیز حاکی از عدم تمایل برخی مراجع و علمای قم برای دیدار با رهبر به گوش می رسد. بر اساس این اخبار، نیروهای حکومتی در حال تلاش برای راضی نمودن علما به دیدار با رهبر هستند با این بهانه که رفتن به دیدار وی، پاسخ دیدار آنها با اوست و عرف و ادب اینگونه اقتضا می کند. این خبر نیز رسیده که آیت الله العظمی وحید خراسانی اعلام نموده به قصد زیارت، عازم مشهد است.

با نزدیک شدن زمان سفر، مقامات حکومتی و نزدیکان رهبری از تریبونهای مختلفی که در اختیار دارند، به نحو غیر طبیعی و پیشدستانه از عالی بودن وضعیت استقبال آتی از رهبر و فقدان هرگونه مشکلی فیمابین رهبر و حوزه و علمای قم خبر می دهند.

احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته گفتحوزه‌ علميه و قاطبه‌ حوزويان به فضل الهي حامي نظام اسلامي هستند و يك قدم نيز از اين حمايت عقب نخواهند نشست، بنابراين دشمنان، آرزوي جدايي حوزه از نظام اسلامي و ولايت فقيه را به گور خواهند برد.»

مرتضی مقتدائی نیز، به عنوان مدیر حوزه های علمیه اعلامیه ای صادر کرده و اظهار داشته است : «حوزویان ارجمند با تجلیل از مقتدای خویش، رهبر حکیم انقلاب، بیعت خود را تجدید نموده و از همه فتنه‌گرانی که تمام تلاش خود را علیه نظام و ولایت فقیه به کار گرفته‌اند، تبری می‌جویند.»

شیخ محمد یزدی به عنوان رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه که انتشار بیانیه های تک نفره اش مسبوق به سابقه است نیز در بیانیه ای از سوی جامعه مدرسین اعلام نموده «مقدم این میهمان عزیز را گرامی می‌داریم و با آغوش باز از او استقبال می کنیم.»

ضمنا پیشاپیش در خصوص توطئه هم هشدار داده شده است و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی اعلام نموده : «مراجع تقلید و روحانیون حوزه علمیه قم در هر شرایطی تابع مطلق ولایت فقیه هستند و اجازه توطئه افکنی به منافقان را نخواهند داد.»

غیر طبیعی و اغراق آمیز بودن این اظهارات، لاجرم شنونده را در خصوص صحتشان به تردید می اندازد! معمولا وقتی خبر ناگوار و غیر مطلوبی می رسد یا واقعه ای رخ می دهد، ناراضیان، اقدام به انکار یا تکذیب خبر می کنند و توضیحاتی ارائه می دهند. معلوم نیست اگر در پشت پرده روابط رهبر با علمای قم ماجرایی وجود ندارد، چرا همگان دستپاچه و پیشاپیش اینهمه بر نبود معضل تاکید می کنند! چنین وضعیتی در سفرهای رهبر، حتی آخرین سفر رسمی وی به قم در سال 79، نیز سابقه نداشته است. اینهمه اصرار بر آرام بودن اوضاع و تاکید بر حتمی بودن استقبال شایان مردم و علما از رهبر، مفهوم مخالف را به اذهان متبادر می کند وگرنه چه نیازی است به اینهمه توضیح و تاکید و اغراق؟!

شگفت آنست که با اینهمه شور و شوقی که ادعا می شود زیر پوست شهر قم وجود دارد، تاریخ دقیق سفر رهبر تا این لحظه اعلام نشده است تا استقبال کنندگان مشتاق بدانند کی و کجا باید به استقبال بروند!

ضمنا اعلام شده است که رهبری «دیدارهای صمیمانه ای نیز با مراجع معظم تقلید، البته بدون حضور خبرنگاران خواهند داشت»!

همه چیز حکایت از برنامه ریزی های دقیق، پنهانکاری ها، تملق گویی ها و توسل به اصناف حیله ها و دروغها دارد تا سفر رهبر، به شیوه ای آبرومندانه، با هزینه ای بالغ بر حدود دو میلیارد تومان انجام پذیرد.

شهر کوچک قم که این روزها برای سفر رهبر، محل تردد بیش از حد معمولِ افراد و مقامات و اتومبیلهای حکومتی شده، کمتر از یک سال پیش هنگام مراسم تشییع پیکر آیت الله العظمی منتظری، بدون هیچ یک از این تمهیدات گسترده و تدارکات سنگین حکومتی، شاهد جمع شدن خودجوش و از سرِ مهر صدها هزار نفر بود که اکثر آنها در کمتر از 24 ساعت، خود را از شهرهای مختلف ایران به قم رسانده بودند برای وداع با مردی که بیش از 20 سال پیش، بدون توجه به منافع قریب خود، شجاعانه و با آزادگی، کلمه حق بر زبان راند و بر مواضع حق مدارانه خود پای فشرد و 20 سال نیز تاوان حق مداری خود را داد.

یکی از نکات قابل توجه، تنوع فرهنگی افرادی بود که برای مراسم آمده بودند. این افراد به هیچ عنوان منحصر به مقلدان این مرجع تقلید و یا شریعتمداران نبودند. همه اقشار مردم از گروه های مختلف و با تفکرات متنوع حضور داشتند. گذر زمان، خفقان و ارعاب هیچکدام مانع از حضور مشتاقانه و با طیب خاطر مردم در مراسم تشییع پیکر او نشد و مردم قدردانی خود را اینگونه نشان دادند و با حضور خود ثابت کردند که ممکن است دیر زمانی در برابر وقایع سکوت کنند، ولی ازیاد نمی برند و قادر به تفکیک رفتار انسانها بر مبنای حق طلبی و دفاع از حقوق مردم هستند.

مقایسه ای ساده بین این دو اتفاق در کمتر از یکسال در قم نشان می دهد تنها حق طلبی معیار مردم برای مهرورزی است و حق گویی و پایمردی بر حق و عدالت، گشاینده راه به سوی دلهاست و زمامداران تنها با این کلید می توانند قفل دلها را بگشایند. دفاع از حق، جایگاهی مطمئن در قلبها به فرد حق مدار می بخشد که جاودانی است و با اعمال زور از دست نمی رود؛هر چند ممکن است انسان را از بسیاری نعمات و لذات مادی محروم کند.

محبوبیت نه تنها با تبلیغات و تدارکات و حیله و فریب و ظاهرسازی به دست نمی آید بلکه تمامی اینها نتیجه معکوس می دهد. بازیگران صحنه قدرت که سودای محبوبیت در سر دارند بهتر است بدانند قواعد بازیِ دل با قواعد بازیِ سیاست تفاوت بسیار دارد! در عرصه جان و دل، صداقت و یکرنگی راهگشاست و سیاست ورزی و مکر و حقه نمودن نتیجه را دقیقا وارونه می سازد که

لعب معکوس است و فرزین بند سخت

حیله کم کن، کار اقبـال است و بخـت!

یک پاسخ

  1. شاه هم از این کارا زیاد میکرد اخرش تو آفریقا گور به گور شد .

بیان دیدگاه