• پیام دکتر مصدق

    چه زنده باشم و چه نباشم امیدوارم و بلکه یقین دارم که این آتش خاموش نخواهد شد . زنان و مردان بیداراین کشور مبارزه ملی را آنقدر دنبال می کنند تا به نتیجه برسد .اگر قرار باشد در خانه خود آزادی عمل نداشته باشیم... مرگ بر چنین زندگی ترجیح دارد و مسلم است که ملت ایران با آن سوابق درخشان تاریخی و خدماتی که به فرهنگ و تمدن جهان کرده است هرگز زیر بار این ننگ نمی رود. ادامه..

باک هایی که دیگر پر نمی شود : کاهش قدرت خرید بنزین‌توسط مردم

«….این شلوغی کاذب است چراکه باک خودروها پر نمی‌شود.»

جهان صنعت/ قدرت خرید بنزین مردم کاهش یافته است‌. اگر قبلا خودروداران با هر بار مراجعه به جایگاه‌های سوخت‌گیری حداقل یک باک پر یا نیمه پر بنزین خریداری می‌کردند به گواه آمار امروز به طور متوسط پنج تا هشت لیتر بیشتر بنزین نمی‌خرند‌.

رییس سندیکای جایگاه‌داران گفته است این وضعیت سبب شده جایگاه‌داران با ضرر‌و ز‌یان فراوانی روبه‌رو باشند و ازدحامی که در جایگاه‌ها به چشم می‌خورد ازدحامی غیر‌واقعی باشد چرا‌که میزان فروش بنزین هر‌ماه کاهشی قابل توجه را نسبت به ماه قبل تجربه می‌کند‌.

کاهش فروش بنزین در جایگاه‌ها با توجه به کاهش حجم سهمیه‌ها این گمانه را در میان کارشناسان مطرح می‌کند که با اجرای قطعی طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت بنزین کار خودروسازانی که سال‌ها تحت حمایت‌های گلخانه‌ای دولت نسبت به تولید خودروهای پرمصرف با تکنولوژی‌های تاریخ گذشته اقدام می‌کردند نیز کساد شود‌.

در بسیاری از کشورهای جهان که بنزین و کلا سوخت کالایی گران‌قیمت تلقی می‌شود‌، خودرو کالایی ارزان است‌. در تمام سال‌هایی که فریاد ارزانی سوخت در ایران به گوش می‌رسید خودروها چندین برابر قیمت بازارهای جهانی به مشتریان عرضه می‌شد و صنعت خوردوسازی‌، این دردانه دولت در بازار انحصاری هر‌طور که خواست تاخت‌. کاهش فروش بنزین در جایگاه‌های سوخت‌گیری بدون تردید می‌تواند هشداری برای خودروسازانی باشد که سال‌ها کالاهای بعضا نامرغوب خود را به قیمت‌هایی چندین برابر قیمت‌های بین‌المللی به مشتریان داخلی فروختند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان خرید بنزین توسط خودروها به متوسط خرید بنزین توسط موتورسیکلت‌ها کاهش یافته است‌. بیژن حاج محمدرضا در این خصوص گفت‌: قبلا موتورسیکلت‌ها بین پنج تا هفت لیتر بنزین می‌خریدند اما این رقم در حال حاضر به یک تا سه لیتر کاهش یافته و خودروها در هر بار سوخت‌گیری پنج تا هفت لیتر بنزین می‌خرند‌. سندیکای جایگاه‌داران پمپ بنزین با ارایه درخواستی خواستار اطلا‌ع از کم و کیف چگونگی اجرای هدفمندی یارانه‌ها در بخش فرآورده‌های نفتی شده است.

رییس سندیکای جایگاه‌داران ضمن اعلا‌م مطلب فوق در گفت‌وگو با جهان‌صنعت افزود: در جلساتی که برگزار شده است ما خواستار اطلا‌ع از چگونگی اجرای هدفمندی یارانه‌ها شده تا بتوانیم خودمان را برای اجرای این طرح آماده کنیم.بیژن حاج محمدرضا گفت: جایگاه‌داران در زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی هیچ اطلا‌عی از کم و کیف اجرای طرح نداشتند. شاید قابل باور نباشد اما دستورالعمل توزیع بنزین به صورت سهمیه‌بندی را جایگاه‌داران از رادیو دریافت کردند و همین امر مشکلا‌تی را برای ما پیش آورد.

وی با اشاره به اینکه اطلا‌ع از زمان اجرای طرح هدفمندی می‌تواند سبب تجهیز جایگاه‌داران برای اجرای طرح شود، گفت: متاسفانه تا‌کنون هیچ‌یک از خواسته‌های ما در این حوزه مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت جایگاه‌داران پس از ارجای طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: در برخی جلسات از بنزین سهمیه‌ای به قیمت ۴۰۰ تومان و از بنزین آزاد به قیمت ۸۰۰ تومان صحبت می‌کنند. همین حالا‌ که قیمت بنزین ۱۰۰ تومان برای سهمیه‌بندی و ۴۰۰ تومان برای آزاد است میانگین خرید بنزین توسط خودروها به پنج تا هفت لیتر کاهش یافته و میانگین خرید بنزین توسط موتورسیکلت‌ها نیز به یک تا سه لیتر رسیده است.

وی ادامه داد: همین امر نشان می‌دهد که توان خرید بنزین مردم کاهش یافته است و افزایش این رقم باز هم این توان را بیشتر کاهش خواهد داد.وی گفت: ممکن است جایگاه‌داران با این روند ورشکست شوند. شما شلوغی بیش از حد جایگاه‌ها را در روزهای اخیر می‌بینید اما این شلوغی کاذب است چراکه باک خودروها پر نمی‌شود و با وجود ازدحام بیش از حد فروش ما روندی کاهشی در هر ماه را تجربه می‌کند. این امر هزینه استهلا‌ک جایگاه‌ها را بالا‌ برده و تعمیرات فراوانی را به ما تحمیل می‌کند.

بیان دیدگاه